…. A po nás potopa… ?!
Když v 80. letech Zara a H&M zaváděli fast fashion, tedy rychlý obrat módy, netušili, že tento rozjetý rychlík nebude lehké zastavit.
Až moc jsme si zvykli na to, že oblečení je něco, co se nakupuje často a hodně, většinou impulsivně... A tento zvyk je pro nás jako společnost těžké jen tak změnit.
Podléháme diktátu módních řetězců a nepřemýšlíme možná proto, že to z pohledu naší peněženky nemusíme řešit.
Vždyť triko dnes umí stát jako kafe.
A tak právě naše peněženky roztáčí kola, kterým se říká fast fashion, a která produkují haldy oblečení, končícího na skládkách. Často ještě v roce, ve kterém byly vyrobeny.
Tento systém, který podporujeme pokaždé, když kupujeme nové, laciné oblečení, vytváří množství rychle ušitých a rychle obnošených oděvů.
Staví oblečení na rovinu spotřebního zboží.
Produkuje nekvalitní kousky, které nevydrží dlouho…. rychle se obnosí, rychle vyjdou z módy.
Jediný cíl je nákup. Musí generovat další nákupy a další zisk akcionářům.
A protože velká marketingová oddělení obrovských nadnárodních značek dělají svou práci na výbornou, objevují se jejich majiteleé dlouhodobě v žebříčcích nejbohatších lidí světa.
Zatímco ti nejchudší na světě naše oblečení vyrábějí.
V strašných podmínkách, za mzdu - která kdyby nebyla k pláči, tak je k smíchu.
Třešničkou na dortu,
která se asi rozumí sama sebou, ale přesto ji musíme zmínit,
je že oblečení se vyrábí z NĚČEHO.
Z primárních surovin, které musíme NĚJAK získat či zpracovat. A ty bychom si - namísto plýtvání -mohli "zachovat".
Třeba voda je komoditou, jejíž cennost si jakoby stále nechceme připustit.
Jak zastavit kola rychlé módy?
Asi to nepůjde jinak, než že každý vezme do rukou svou zodpovědnost a začne u sebe.
Přemýšlejme nad svým oblékáním.
Nosme, co už máme. Co nenosíme, posílejme do oběhu.
Starejme se o to, co už máme.
Nakupujme s rozvahou.
Nečekejme zázraky ani na počkání, ani do tří dnů. Je to vlastně každodenní, dlouhodobá péče o sebe sama.
Ale na jejím konci je náš dobrý pocit z toho, co nosíme, a smysluplnosti, kterou tvoříme.
Comments