"Nakupujte jako miliardář" je slogan čínského online tržiště Temu. To decimuje naši spotřební kulturu stejně jako třeba turecký Trendyol nebo čínský SHEIN.
Pravidelně mezi vašimi dary objevujeme kousky SHEIN, častokrát ještě s visačkou. Četnost těchto darů narůstá přímo úměrně expanzi těchto online gigantů a dokládá tak jasný fakt - v kontextu nízkých cen je pro nás složité vyvarovat se impulsivním nákupům navzdory udržitelným hodnotám.
Oblečení nabízené na SHEIN, Temu nebo Trendyol totiž reprezentuje všechno to, co je s módním průmyslem špatně:
super nízké ceny,
agresivní a manipulativní marketing,
tisíce nových kusů denně,
polyester,
chemie,
nízká kvalita provedení,
nucená práce v dodavatelském řetězci,
narůstající problém textilního odpadu,
porušování autorských práv,
zneužívání dat zákazníků.
Tušíme to všichni. I přesto patří aplikace těchto společností mezi ty nejstahovanější po celém světě. Protože běžecké boty za 108 korun nebo náušnice za 36 korun.
Co s tím?
Odpovědí je legislativa. Edukace totiž sama o sobě v otázce environmentálních a sociálních negativ, spojených s ultra rychlou módou v dlouhodobém hledisku nefunguje. Udržitelnost nikdy nebude primárním důvodem pro nákup oděvů. Móda je specifický segment poháněný psychologickými spouštěči. Naše spotřební rozhodnutí budou v otázce oblečení vždycky víc emocionální než logická.
A Francouzi to ví.
Francie je první zemí EU, která 14. března jednomyslně schválila zákon, který se týká rychlé a ultra rychlé módy. Ten má v zemi omezit reklamu internetových tržišť jako je SHEIN nebo Temu (týká se např. i influencerů). Řetězce budou navíc dostávat pokutu 5 euro za každý prodaný kus oblečení, doplněk nebo obuv. Zákon rovněž nařizuje, aby u každého výrobku byl uveden údaj o jeho opětovném použití, recyklaci a dopadu na životní prostředí.
Je to potřebný krok, v našich legislativních vodách se nicméně zatím nic podobného nechystá.
Víme, že odolat reklamním svodům v čele s 90% slevami není snadné. Ale ani nereálné. Zkuste si navnímat, jestli je tohle svět, který svým nákupem chcete podporovat. A pokud se z jakéhokoli důvodu rozhodnete, že ano, přikládáme pár tipů, jak na této online trojici nakupovat bezpečněji:
aplikace je lepší než web,
při registraci o sobě používejte jen nejnutnější věci (adresu doručení a email) - telefon nevkládejte trvale do svého účtu i přesto, že k tomu budete motivováni slevami,
při nákupech používejte virtuální platební kartu, plaťte přes Google pay nebo Apple pay,
zkuste si držet odstup od impulsivních koupí - aplikace používají tzv. gamifikaci - použití herních principů a jsou silně návykové. Blikající světla, kola štěstí, neustálé příležitosti vyhrát kupóny nebo zboží zdarma působí na mozek a podle neurologie jsou základem úspěchu,
při nákupu výrobků, které si vpravujete do těla nebo na kůži buďte obezřetní. Spodní prádlo, výrobky jako umělé řasy, vitamíny nebo pleťovou kosmetiku vnímejte jako potenciálně nebezpečné. Buďte detektivové - výrobce si zkuste vyhledat na sociálních sítích - zejména v oblasti módy a kosmetiky platí, že pokud značka není na sociálních sítích, může to být varovný signál.
コメント